„Natyasastra – Cartea Artelor” şi Reprezentaţie de dans clasic indian - la Casa de Cultură „Friedrich Schiller”

NATYASASTRA – CARTEA ARTELOR
Invitaţi de onoare:
E.S. RAMESH CHANDRA, Ambasador al Indiei la Bucureşti
şi Doamna KATYAYINI CHANDRA
Prezintă:
ELENA ANDRONACHE, studenta Amitei Bhose
CARMEN MUŞAT-COMAN, Director al Editurii Cununi de Stele şi studenta Amitei Bhose
Amfitrion:
MARIANA DULIU, Director – Casa de Cultură „Friedrich Schiller”
Reprezentaţie de dans clasic indian
„SHIVA NATARAJA – STĂPÂNUL DANSULUI COSMIC”
Concept şi coregrafie:
Carmen COŢOVANU PESANTEZ
Interpretează: Grupul Centrului de Artă „Euterpe” –
Alina ION, Iulia HARANGUS, Angelica FLOAREŞ
Evenimentul se va desfăşura în limbile română şi engleză.
Sâmbătă 4 Februarie 2017 ora 17.30
La CASA DE CULTURĂ „Friedrich Schiller”, KULTURHAUS
Str. Batiştei nr. 15, Sector 2, Bucureşti, Tel.: 021 300 14 96
E-mail: cultura@casashiller.ro; www.casaschiller.ro
NATYASASTRA. Traducere din limba sanscrită de Amita Bhose și Constantin Făgețan, Bucureşti, Editura Cununi de Stele, 2016. Prima traducere a tratatului de artă dramatică în Europa.
În estetica indiană, receptarea artei are aceeași importanță ca și crearea ei. Natyasastra – tratatul de dramaturgie indiană – susține că arta, meșteșugul, învățătura, gândul sau înțelepciunea care n-au fost manifestate în teatru, nici nu există. Conform gândirii indiene, arta nu reprezintă un scop în sine, ci o cale a realizării unei experiențe lăuntrice, a regăsirii omului în propriul său suflet. Tradiția indiană socotește dramaturgia drept genul desăvârșit al literaturii, teatrul fiind o sinteză a tuturor artelor – muzica, pictura, sculptura, arhitectura și dansul.
Natyasastra este, în același timp, cartea fundamentală a esteticii indiene. Tratatul estetic Natyasastra se ocupă de toate aspectele literare, artistice și tehnice. Teatrul, cel mai eficace mijloc al comunicării mesajului artistic, explorează principiile estetice pe deplin. În cele 37 de capitole, textul descrie mitologia originii teatrului, stabilește și nuanțează conceptele de rasa (experiența estetică) și bhava (sentiment), precum și canoanele esteticii literare; tratează clasificarea pieselor de teatru, tipologia personajelor, structura piesei, prozodia și dialectologia în contextul dramaturgic, stilurile regizorale, distribuirea rolurilor, interpretarea prin rostire și gestică, expresiile faciale și mișcarea membrelor, tehnica dansului, principiile muzicii și folosirea instrumentelor muzicale. Nu neglijează nici discuțiile asupra costumației, machiajului sau a bijuteriilor, nici instrucțiunile amănunțite despre
arhitectura scenei și a sălii.
Indicațiile formulate în Natyasastra au îndrumat generații de autori, regizori și actori în conceperea piesei și prezentarea spectacolului şi le-a oferit spectatorilor, de-a lungul secolelor, pregătirea necesară pentru aprecierea unei opere de artă. Prestigiul imens de care s-a bucurat Natyasastra în lumea indiană a făcut ca regulile codificate în ea să devină norma la care se vor raporta ideile estetice și producția artistică până aproape de secolul XX.
La finalul prezentării tratatului de artă dramatică Natyasastra, publicul este invitat să se bucure de o scurtă exemplificare interactivă a mudrelor (gesturile mâinilor) şi de o reprezentaţie de dans clasic indian „Shiva Nataraja – Stăpânul Dansului Cosmic”, în coregrafia lui Carmen Coţovanu Pesantez.