CONFERINȚA DE ȘTIINȚELE TEATRULUI - Shakespeare: propriul şi străinul

Miercuri 26 noiembrie 2014, Universitatea de Arte din Târgu-Mureș organizează CONFERINȚA DE ȘTIINȚELE TEATRULUI, ediția a XV-a, cu titlul Shakespeare: propriul şi străinul.
Conferinţa îşi propune să aducă în acelaşi spaţiu de discuţie, cadre didactice, cercetători, doctoranzi preocupaţi de resursele, valenţele şi perspectivele artei teatrului.
Teatrul lui Shakespeare a reprezentat și reprezintă și astăzi locul marilor întâlniri. Or, cu timpul, propriul și străinul, ca noțiuni antitetice reciproc edificatoare, au devenit incerte, chestionabile și, de cele mai multe ori, predispuse transpozițiilor reciproce de sens. Într-o perioadă de destrămare sau, cel puțin, de transformare a structurilor tradiționale, dar și de (re)naștere a identităților individuale, Shakespeare ne propune un univers dramatic în care se regăsesc aproape toate temele majore ale epocii noastre, de la cruzime la chestiunile legate de percepției trupului sau la modalitățile prin care ființa se raportează la datele transcendenței. Cum poate fi interpretat propriul și străinul prin intermediul creației lui Shakespeare, ce putem considera propriu și străin în această lume ambiguă și eterogenă? Ce înseamnă „acasă” și ce reprezintă noțiunea de „familiar” pentru spectatorul/lectorul creației shakespeariene, cine sunt călătorii, flaneurii și aventurierii pe care îi întâlnim în dramaturgia invocată? Care este complexitatea limbajului, a formei dramatice, a imagisticii, în care aceste probleme își pot găsi expresia? Cum devine propriu sau străin o traducere? Cum se prezintă dinamismul propriului și al străinului în cazul recycling-ului sau al adaptărilor operelor shakespeariene? Și, nu în ultimul rând, ce greutăți întâmpină și ce facilități oferă creatorilor (actori, regizori) punerea în scena a unei drame shakespeariene? În fine, cum poate fi populat sau colonizat un text shakespearian? Iată doar câteva întrebări pe care ne dorim să le abordăm în cadrul conferinței noastre.
SHAKESPEARE: OWN AND FOREIGN
INTERNATIONAL THEATRE STUDIES CONFERENCE
15th EDITION
26 noiembrie 2014, Tg-Mureș, Hotel Plaza Conference Hall
• 09.00-10.00
Sorin-Ion Crişan - Hamlet et le mythe de la lamelle
Eleonora Ringler Pascu - Shakeapeare Re-Mixed. A Postmodern Experiment at the German State Theatre from Timișoara
Szabó Attila - Shakespeare Ludic and Political
Denis Poniž - Some Questions (and possible answers) about Shakespeare's Presence in our World
Chair: Ungvári Zrínyi Ildikó
• 10.00 - 10.15 - discussions
• 10.15-10.30 coffee break
• 10.30 - 11.30
Albert Maria - What is the Question? The Dialogical Self in Hamlet’s Monologue in the Performance Directed by Thomas Ostermeier at Schaubühne Berlin
Köllő Csongor- Shakespeare: Prince of Thieves and Making the Word Flesh
Gelu Badea - The Cousin Shakespeare
Novák Ildikó - Text and Visual Context. Shakespeare Adaptations on the Puppet Theatre Stage
Chair: Albert Mária
• 11.30-11.45 discussions
• 11.45-12.00 coffee break
• 12.00 - 13.00
Bartha Katalin Ágnes - Aldridge Placed in National-patriotic Rhetoric (Hungarian Celebrations of Ira Aldridge)
Raluca Blaga - Shakespeare, our most Powerful Political Weapon
Ungvári Zrínyi Ildikó - Own and Foreign. Neo-platonic Identities in Twelfth Night
Ildikó Lőkös - Where is Illyria?
Chair: Szabó Attila
• 13.00-13.15 discussions
• lunch break 13.15 - 15.00
• 15.00- 16.00
Violeta Zonte - Ispita magiei în Hamlet
Simona Vintilă - Shakespeare Reloaded: an Approach to our Fellow Will
Daria Dimiu - Hamlet ou l’éloignement de soi
Daniela Moisuc - Words, Words, Words ...
Chair: Patkó Éva
• 16.00-16.15 discussions
• 16.15-16.30 coffee break
• 16.30 -17.30
Jankó Szép Yvette - Shakespeare Ghosting in the Finnish Hamlet’s Tragedy
Kornélia Deres - Hamlet As a Ghost (Wooster Group: Hamlet, 2007)
Patkó Éva - The Father–Daughter Relationship in King Lear
Anda Cadariu - Stereotypes, Prejudice and Discrimination in Shakespeare’s The Merchant of Venice
Chair: Raluca Blaga
• 17.30 - 18.00 discussions